SMS-svindel

Svindel på SMS, også kalt SMiShing, blir stadig mer vanlig. Her vil svindlerne fiske etter sensitiv informasjon, gjerne ved å sende deg en melding med en lenke du absolutt ikke bør klikke på. 

Svett mann utsatt for SMS-svindel. Illustrasjon.
Illustrasjon av mobil med SpareBank 1-logo

Kjennetegn på SMiShing

Smishing er en metode som ligner på phishing, men i stedet for e-poster bruker svindlerene tekstmeldinger (SMS) der de forsøker å lure deg til å oppgi sensitiv informasjon som de kan misbruke.

Faresignaler du kan se etter
  • SMS kommer helt uventet og avsender utgir seg for å være fra banken eller andre kjente aktører du normalt stoler på. Noen ganger fra en helt ukjent avsender.
  • Du blir bedt om å oppgi sensitiv informasjon enten ved å svare på SMS eller ved å trykke på en lenke i SMS'en. Det kan for eksempel være skatteetaten, banken, en nettbutikk eller et budfirma som ber deg oppdatere betalingsinformasjonen din.
  • SMS lenker til en falsk nettside hvor svindlerne prøver å hente din sensitive informasjon ved å få deg til å logge inn, oppdatere kortinformasjon og/eller personopplysninger.
  • SMS spiller på hastverk som krever umiddelbar respons. For eksempel at et abonnement blir sperret om du ikke trykker på lenken og betaler en regning innen en kort tidsfrist.

Det er ingen seriøse aktører som helt tilfeldig ber deg om å logge inn eller oppdatere personopplysninger via en lenke i SMS. Dette er et typisk rødt flagg på smishing!

Eksempel på SMS-svindel

Et eksempel på smishing kan være en tekstmelding som angivelig er fra en offentlig aktør, som ber mottakeren om å åpne en melding eller bekrefte kontoopplysninger ved å klikke på en lenke og logge inn på en falsk nettside.

  • Den falske nettsiden kan se ut som den ekte aktøren sin nettside, men all informasjon som skrives inn der, blir faktisk sendt til svindlerne, som deretter kan misbruke den.
  • Svindel SMS-ene kan legge seg i samme tråd som tidligere legitime SMS-er du har mottatt fra aktøren du stoler på (se eksempel i skjermdump).

Er du i tvil om SMS-en er ekte eller ikke, kan du gå til aktørens nettside, finne telefonnummeret deres, og ringe å spørre om de nylig har sendt ut en slik SMS. En tommelfingerregel er å alltid logge inn via aktøren sin offesielle nettside og ikke via lenker.

Voksen dame med mobil. Slik unngår du å bli lurt. Illustrasjon

Slik unngår du å bli lurt

  • Vær skeptisk til uventede tekstmeldinger. Spesielt de som ber om personlig informasjon. 
  • Ikke del sensitiv informasjon med noen (for eksempel fødselsnummer, BankID-passord, kortnummer eller PIN-koder) på SMS, selv om de som ber deg gjøre det ser ut til å være banken, politiet, eller andre du stoler på. Vi vil aldri be deg om å oppgi denne type informasjon, verken via SMS, e-post eller telefon.
  • Ikke klikk på mistenkelige lenker for å se hvor de fører. Stol aldri blindt på innhold i meldinger, selv om det ser ut til å komme fra banken din, eller noen du stoler på. Aldri logg inn på nettsider via lenke i SMS.
  • Vær oppmerksom på språk og innhold i meldinger. Vær ekstra oppmerksom hvis avsenderen har et utenlandsk telefonnummer.
  • Sist, men ikke minst: ikke ring tilbake eller besvar tekstmeldingen. Det kan koste deg dyrt.

Hva gjør du hvis du har mottatt en falsk SMS?

Slett SMS-en snarest, uten å trykke på lenken. Så lenge du følger dette rådet er du trygg, og du trenger ikke å ringe oss.

Har du klikket på lenken i en svindelmelding kan du risikere at du har fått virus på PC-en eller mobilen din. Da må du installere/gjenopprette alle programmer på nytt. Er du usikker på hvordan dette gjøres, bør du kontakte datakyndige, for eksempel der du kjøpte PC-en eller mobilen din, eller et firma som tilbyr teknisk støtte. Les mer om sikring av datamaskin, mobil og nettbrett på nettvett.no.

Har du klikket på en lenke i svindelmeldingen og fylt ut betalingsinformasjon må du ta kontakt med oss på +47 75 11 90 00 umiddelbart! Da kan vi få sperret kortet, konto og eventuelt BankID så raskt som mulig.

Sjekk om kontoen din er belastet noe som du ikke er kjent med. Hvis det har skjedd, sender du inn reklamasjon i mobilbanken eller nettbanken etter at du har kontaktet oss.

Endre også passordene dine for alle brukersteder som kan være berørt.

 

{ "EMAIL_FIELD_ERROR": "Skriv inn en gyldig e-postadresse.", "CHECKBOX_ERROR": "", "CHECKBOX_GROUP_ERROR": "Velg minst et av alternativene", "DROPDOWN_ERROR": "Gjør et valg i nedtrekkslisten.", "DATE_TO_FROM_ERROR": "Ugyldig dato (eksempel på gyldig dato 31.12.2016).", "RADIO_ERROR": "Velg et alternativ.", "POSTAL_CODE_ERROR": "Skriv inn et gyldig postnummer (4 siffer).", "TEXT_FIELD_ERROR": "Feltet må fylles ut.", "TEXT_FIELD_CONTENTS_ERROR": "Ugyldig verdi.", "ACCOUNT_FIELD_ERROR": "Skriv inn et gyldig kontonummer (11 siffer).", "ORGANISATION_FIELD_ERROR": "Skriv inn et gyldig organisasjonsnummer (9 siffer).", "SSN_ERROR": "Skriv inn et gyldig fødselsnummer (11 siffer).", "PHONE_ERROR": "Skriv inn et gyldig telefonnummer (8 siffer).", "MOBILE_PHONE_NO_ERROR": "Skriv inn et gyldig norsk mobilnummer (8 siffer)", "SEARCH_ALLE": "Alle", "MORE_INFO": "Vis mer informasjon", "RESULT_TYPE_BANK": "Bankkontor", "RESULT_TYPE_ADVISOR": "Rådgiver", "VIEW_IN_MAP": "Vis i kart", "BEFORE_COUNT_TEXT": "Du har", "AFTER_COUNT_TEXT": "oppgave som venter på deg", "AFTER_COUNT_TEXT_PLURAL": "oppgaver som venter på deg", "MINE_OPPGAVER_LINK_TEXT": "Sjekk mine oppgaver", "MINE_OPPGAVER_CLOSE_TEXT": "Ikke nå", "MINE_OPPGAVER_COUNT_TEXT": "en", "FORM_ERROR_LABEL":"Feil i skjema ", "FORM_SUCCESS_LABEL":"Takk for din henvendelse", "TEXT_FIELD_LENGTH_ERROR":"TEXT_FIELD_LENGTH_ERROR", "TEXTAREA_FIELD_LENGTH_ERROR":"Maks 2000 tegn", "NUMBER_ERROR": "Du kan kun skrive inn tall.", "SEC_BLOCKER_DROPDOWN_DEFAULT": "Velg land", "GLOBAL_SEARCH_NO_RESULT_TEXT": "Ingen treff på", "GLOBAL_SEARCH_FACET_LABEL": "Vis treff for", "MODAL_CLOSE": "Lukk", "SEND_TO_BANK_BEFORE_INFO_TEXT": "Vil du komme rett til", "SEND_TO_BANK_AFTER_INFO_TEXT": "neste gang?", "SEND_TO_BANK_NEXT_BUTTON_TEXT": "Ja, husk banken min", "SEND_TO_BANK_CANCEL_BUTTON_TEXT": "Nei, ikke nå", "SEND_TO_BANK_NEXT_DISCLAMER_TEXT": "For at du skal slippe å velge bank hver gang, bruker vi funksjonelle informasjonskapsler som lagrer hvordan du bruker nettsidene og hvilke innstillinger du har gjort." }