Tips og råd
Kundeservice er åpen hver dag, hele året fra 7-24.
I nettbanken får du full oversikt over privatøkonomien. Uansett om du bruker mobil, nettbrett, pc eller mac, er det enkelt å få gjort det du skal for å holde styr på hverdagsøkonomien.
Kundeservice er åpen hver dag, hele året fra 7-24.
Full oversikt over kontoer, lån, forsikringer, sparing og pensjon.
I Min økonomi får du full oversikt over hvordan du bruker pengene dine. Går det mest penger til mat, klær, strømmetjenester eller ferie?
Alt du bruker blir delt opp i kategorier, og det er enkelt å se hvor mye du bruker i løpet av en måned. En gyllen mulighet til å finne ut om du kan spare noen kroner her eller der.
Her finner du Min økonomi:
1. På Min oversikt velger du en konto.
3. Velg fanen Min økonomi og se forbruk, faste utgifter og klimaspor.
Har du blitt fristet av både den ene og den andre strømmetjenesten, og kjøpt flere abonnementer?
Det er ofte enklere å starte et abonnement, enn å avslutte. Nå får du oversikt og du kan avslutte abonnementer du ikke trenger i nettbanken.
Her finner du abonnementene dine:
1. På Min oversikt velger du Min økonomi.
2. Under Faste utgifter finner og endrer du abonnementer.
I pensjonsoversikten kan du enkelt se hva du får i pensjon, og hvor mye du bør spare for å få en god økonomi som pensjonist.
Nå kan du se alle kredittkortene og forbrukslånene dine, uansett hvilken bank du har dem i. Informasjonen henter vi fra Norsk Gjeldsinformasjon.
Oversikten gir deg bedre kontroll over hva du har, og sjekke om du betaler for mye og bør refiansiere.
Her legger du til forbrukslån og kredittkort:
1. Gå til Min oversikt og klikk Legg til.
2. Under Andre kontoer velger du Kredittkort og forbrukslån.
3. Gi samtykke til å hente data fra Norsk Gjeldsinformasjon.
Med straksbetaling blir pengene overført med en gang. Det er et bra valg hvis du ikke har tid til å vente på vanlig betalingstid.
1. Klikk på knappen Logg inn øverst i høyre hjørne.
2. Velg innloggingsmetode: Engangskode-app, BankID eller BankID på mobil.
3. Følg veiledningen som kommer opp på skjermen.
Det betyr at du som har brukt engangskode-appen eller BankID på mobil må gå over til BankID-appen.
Dette gjør du:
Har du byttet mobil eller SIM-kort på mobilen?
Kommer det ikke opp noe på telefonen?
Merk: BankID på mobil skal fases ut, og du må nå bruke BankID-appen for å logge inn.
Dette er nettlesere vi anbefaler for at nettbanken skal fungere optimalt. Vi anbefaler å bruke siste versjon:
Tips! Hvis du får problemer i én nettleser, kan det fungere å prøve en annen.
BID er en forkortelse for BankID, så disse feilmeldingene har med BankID å gjøre. Her er en oversikt over hva de ulike feilmeldingene betyr, og hva som kan være løsningen:
BID-C161 Oppstår når vi ikke finner en aktiv BankID på mobil-avtale på ditt mobilnummer. Løsning: Sjekk at du har skrevet rett fødselsnummer og mobilnummer. Bruker du engangskode-appen eller BankID-app må du logge deg inn med BankID, ikke BankID på mobil. |
|
BID-C325 Denne koden indikerer at det er en midlertidig feil hos din mobiloperatør. Løsning: Skru mobiltelefonen din av og på, og forsøk igjen. |
|
BID-1437 og BID-1407 Dette er en midlertidig feil som kan oppstå ved innlogging. Løsning: Forsøk på ny. Ta kontakt med kundeservice dersom feilen vedvarer. |
|
BID-C131 og BID-C293 Oppstår dersom BankID på mobil henger seg opp. Løsning: Vent et par minutter og prøv igjen. Dersom feilen vedvarer, skru mobiltelefonen din av og på. |
|
BID-C167 Oppstår når vi ikke finner en aktiv BankID på mobil-avtale på ditt mobilnummer. Dette kan oppstå hvis du for eksempel har byttet SIM-kort. Løsning: BankID på mobil fases nå ut, og BankID-appen overtar som løsning for å logge inn. Les mer og last ned BankID-appen. |
|
BID-9314 Passordet er tastet feil for mange ganger og det har oppstått en sperre. Løsning: Ta kontakt med kundeservice. |
|
BID 5000 Dette er en kommunikasjonsfeil som kan skyldes innstillinger i nettleseren din eller nettverket du er tilkoblet. Løsning:
|
|
BID-14a4 Det kan være flere årsaker til denne feilmeldingen, for eksempel at du har bestilt engangskode-appen men ikke tatt den i bruk. Løsning: Slett engangskode-appen og last den ned på ny. Dersom du ikke ønsker appen, ta kontakt med kundeservice. |
|
BID-1439 Denne feilen kan oppstå hvis du har tastet feil engangskode for mange ganger, eller hvis du har logget på fra flere ulike enheter. Løsning: Ta kontakt med kundeservice. |
|
BID 2032, 2033, 2034, 20a1, 20a2, 20b0, 20b1, 20c1, 2030, 2031 Kort fortalt oppstår disse feilmeldingene på grunn av tekniske kommunikasjonsfeil. Løsning: Prøv å lukke nettleser og åpne på nytt, eller bytte nettleser og logg inn på nytt. Hvis problemet ikke løser seg, kan du ta kontakt med oss for å få hjelp. |
BankID på mobil skal fases ut, og det er ikke lenger mulig å bestille dette. Løsningen som overtar, er BankID-appen.
Nå skal SpareBank 1 gå over til BankID-appen. Det betyr at du som har brukt BankID på mobil eller engangskode på mobil må gå over til BankID-appen.
Dette gjør du:
Det kan være flere grunner til at du ikke får brukt BankID. Dette kan skyldes nettleseren, engangskode, BankID på mobil eller at nettbanken er midlertidig utilgjengelig.
Hvis du får en feilmelding som starter med BID, så handler feilen om BankID.
BID-C161 Oppstår når vi ikke finner en aktiv BankID på mobil-avtale på ditt mobilnummer. Løsning: Sjekk at du har skrevet rett fødselsnummer og mobilnummer. Bruker du engangskode-appen eller BankID-app må du logge deg inn med BankID, ikke BankID på mobil. |
|
BID-C325 Denne koden indikerer at det er en midlertidig feil hos din mobiloperatør. Løsning: Skru mobiltelefonen din av og på, og forsøk igjen. |
|
BID-1437 og BID-1407 Dette er en midlertidig feil som kan oppstå ved innlogging. Løsning: Forsøk på ny. Ta kontakt med kundeservice dersom feilen vedvarer. |
|
BID-C131 og BID-C293 Oppstår dersom BankID på mobil henger seg opp. Løsning: Vent et par minutter og prøv igjen. Dersom feilen vedvarer, skru mobiltelefonen din av og på. |
|
BID-C167 Oppstår når vi ikke finner en aktiv BankID på mobil-avtale på ditt mobilnummer. Dette kan oppstå hvis du for eksempel har byttet SIM-kort. Løsning: BankID på mobil fases nå ut, og BankID-appen overtar som løsning for å logge inn. Les mer og last ned BankID-appen. |
|
BID-9314 Passordet er tastet feil for mange ganger og det har oppstått en sperre. Løsning: Ta kontakt med kundeservice. |
|
BID 5000 Dette er en kommunikasjonsfeil som kan skyldes innstillinger i nettleseren din eller nettverket du er tilkoblet. Løsning:
|
|
BID-14a4 Det kan være flere årsaker til denne feilmeldingen, for eksempel at du har bestilt engangskode-appen men ikke tatt den i bruk. Løsning: Slett engangskode-appen og last den ned på ny. Dersom du ikke ønsker appen, ta kontakt med kundeservice. |
|
BID-1439 Denne feilen kan oppstå hvis du har tastet feil engangskode for mange ganger, eller hvis du har logget på fra flere ulike enheter. Løsning: Ta kontakt med kundeservice. |
|
BID 2032, 2033, 2034, 20a1, 20a2, 20b0, 20b1, 20c1, 2030, 2031 Kort fortalt oppstår disse feilmeldingene på grunn av tekniske kommunikasjonsfeil. Løsning: Prøv å lukke nettleser og åpne på nytt, eller bytte nettleser og logg inn på nytt. Hvis problemet ikke løser seg, kan du ta kontakt med oss for å få hjelp. |
Det betyr at du som har brukt engangskode-appen eller BankID på mobil må gå over til BankID-appen.
Dette gjør du:
Du kan sammenligne våre priser med priser fra andre selskaper på Finansportalen.no